Howest Industrial Design BA2 - Technisch Tekenen & CAD 3

Docent
Jürgen Ceuppens

Studenten
Maarten Aerts
Jonathan Van der Smissen
Thomas Van Glabeke

Het onderdeel dat we gaan tekenen in Siemens NX 8.0.1 is een versnellingsbak met koppeling van een Lambretta Series 1 125Li uit 1959.
De reparatiehandleiding uit 1959 kan je hier vinden: http://www.scooterhelp.com/serial/service.li125_150.S1.html

zaterdag 24 november 2012

Reference & NX Assembly updated

De referentie van de CAD tekening wordt de afdekplaat tussen de tandwielkast en de koppeling. Deze afdekplaat is gekozen omdat deze grenst aan al de subassemblagees die we verdeeld hebben onder ons en de behuizing. Het grote roze vlak is het hoofdreferentie vlak, dit komt op de behuizing. De gekozen aslijnen worden door de versnellingsbak en koppeling gebruikt, de andere gekozen vlakken zijn deze van de lagers.

De NX hoofdassembly + enkele van mijn stukken kan je hier downloaden. 
 http://www.mediafire.com/download.php?1d9c5zgvagm0214

Het heeft me 4 uur geduurd om vanaf het werkstuk de maten op te meten en het in NX te tekenen, 2u langer dan ik geschat had dat het me in een gebruiksvriendelijk programma had gekost.

schets
Maarten tekent vanaf deze kogellager.

Thomas tekent de kleine tandwielen vanaf deze kant op de kogellager en de grote op de tweede as.
Ik teken mijn stukken op deze tweede as, deze zullen tussen de tandwielen van Thomas komen.
Ook teken ik vanaf het grote roze vlak de behuizing.

1 opmerking: