Howest Industrial Design BA2 - Technisch Tekenen & CAD 3

Docent
Jürgen Ceuppens

Studenten
Maarten Aerts
Jonathan Van der Smissen
Thomas Van Glabeke

Het onderdeel dat we gaan tekenen in Siemens NX 8.0.1 is een versnellingsbak met koppeling van een Lambretta Series 1 125Li uit 1959.
De reparatiehandleiding uit 1959 kan je hier vinden: http://www.scooterhelp.com/serial/service.li125_150.S1.html

zaterdag 13 oktober 2012

De vreselijke moer


Nog 7 moeren te gaan.
Deze 22mm moer die de te koppelen delen bij elkaar houdt en dan nog 6 kleine die de afdekplaat van de versnellingsbak vasthouden.
Maar dit is de moer van nachtmerries.
In de 5 uur deassemblage hebben we zeker 3 uur nodig gehad om deze moer los te maken.
Alles in deze versnellingsbak is geolied buiten deze moer zo blijkt. We hebben met mankracht geprobeerd, met hefbomen en hamers, met verhitting en met Gerdy.
 
Let vooral op hoe symmetrisch en recht de tanden van het middelste plaatwerk nu nog staan.

Poging met mankracht (+- 1,5 uur) trekken duwen en slaan zonder uitkomst.

Poging met Gerdy en zijn brander, nadat we eerst mankracht hadden geprobeerd met beter materiaal.

Nadat alles verhit was hebben we een lang stalen profiel aan de moersleutel bevestigd om een nog grotere hefboomwerking te hebben. Zonder resultaat.
Op naar het volgende plan van Gerdy, uitboren van de moer.


Resultaat na uitboren van de moer. Deze hebben we vervolgens met een beitel losgeslagen.


Let vooral op hoe schots en scheef de tanden van het plaatwerk staan na 3 uur weerbarstig zijn.


Succesvol uit elkaar halen van koppeling tussen versnellingsbak en ketting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten